Blodomloppet 2016

Jag måste ju berätta hur det gick på Blodomloppet, som var mitt stora mål med vårens löpträning!

Den 30 maj sprang jag Blodomloppet 10 km i Borlänge tillsammans med min vän Maria (som också blev mamma för första gången förra året). Hon hade aldrig sprungit en mil tidigare i sitt liv men var inte särskilt nervös över utmaningen. Bara allmänt lugn och cool 😉 Och det skulle visa sig gå hur bra som helst! Förutsättningarna var de bästa: vi var på gott humör, vädret var fint och vi hade härligt sällskap av varandra. Vi joggade hela vägen utan att stanna och kom i mål på tiden 1.12.52. Jag är så stolt över oss båda men särskilt över Marias prestation ❤ Riktigt kul var det!

 

 

Själv är jag otroligt glad över att vi delade den här upplevelsen tillsammans. Det är inte så ”bara” att komma tillbaka till formen efter både förlossning och amning. Man får ge det tid helt enkelt, alla är vi olika. Jag hade turen att kunna bygga upp min kondition ganska snabbt igen men jag har alltid haft en hyfsad grundkondition. Värre är det med styrkan och som jag tidigare bloggat om fick jag ju problem med foten som gjorde ont i 2 veckors tid och även ryggen tog lite stryk. Men nu försöker jag ta mig tid att åtminstone bygga upp styrmusklerna i fötterna genom att stå på en balansplatta någon stund då och då. Inte lätt att hitta tiden med en liten småtting hemma, men ibland blir det en lucka eller två.

Jag hade ju min GPS-klocka med tillhörande pulsband under loppet och efteråt kunde jag se på pulszonerna att jag verkligen hade mer att ge då jag inte ens var i närheten av min maxpuls. Det får bli en annan gång! Vore kul att köra sitt eget race och förhoppningsvis med ett officiellt resultat på milen under timmen 🙂 Hmm, håller jag på att bli en person som jagar tider?

 
👆 Min puls under Blodomloppet…

 
👆 …jämfört med min puls under ett träningspass då jag sprang milen på 59.30! (Röd zon är min maxpuls-zon då jag ligger mellan 180-190 slag per minut.)

Nu i augusti ska jag och Niclas springa VasaStafetten med några kompisar. Det ska bli jättekul! Jag kommer förmodligen att springa 14,3 km som är andra sträckan. Så nu har jag ett nytt träningsmål, perfekt!

Kommentera

